Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Thursday, January 26, 2012

Pie shepperd & puding roti peach

 
Posted by Picasa

Assalamualaikum...jeng..jeng..jeng..nak tayang pak cik sped petang2 gini...malam karang tak payah makan dek kekenyangan makan pakcik sped..hahahah

 
Posted by Picasa



Ini inti daging..ada satu lagi inti ayam tapi akak tak amik gambo sebab anak2 dah lapo beno nampaknya.Inti ada belen nanti kalau rajin akak bungkus pulak dengan kulit puff yg masih berbaki tu.Meh tiup angin rajin bebanyak kat akak ni.. ;),


 
Posted by Picasa

ini pula puding roti..alkisahnya tadi kawan akak order cheesecake..dia nak ler yg ada ala2 jeli..akak pun bancuh laa agar2 peket tu..sekali tuang kaler hijau..mujur ada sepeket lagi yg jernih..jadi belen agar2 tadi akak buatkan aje puding roti..tu pun tak berapa laku laa..anak2 ni dah tak heran pun kalau akak buat dessert2 ni.Mau tak mau uminya jugak yg kena perabiskan nanti..mana laa akak tak bam bam.

Jom layan resepi pie shepperd

Pie shepperd's



Bahan A
500gm Ubi kentang
setengah cawan susu cair
1 @ 2 sb butter
1 bj kuning telur (utk glaze)

Bahan B
500 gm Daging Lembu @ Ayam Kisar
1 bj Bawang India Besar (Potong dadu)
2 btg Celery (Potong dadu)
1 bj Tomato (Potong dadu)
2 sb Kicap Masin
2 sb Cili Sc
Oregano
Bhn Perasa


Cara-cara


Bhn A
Rebus kentang sehingga empuk kemudian lenyek sehingga halus..
Butter yg dicairkan bersama susu digaul rata bersama kentang lenyek


Bhn B

Panaskan minyak, tumis bawang besar sehingga naik bau wangi..
kemudian masukkan daging kisar masak sehingga empuk..
setelah empuk masukkan celery.. tomato.. Chili Sc..
Oregano dan kicap masin…kacau rata sehingga masak


Akhir sekali

Sediakan bekas tahan bakar…
masukkan bhn B yg sedia di masak....
kemudian lapiskan bhn A di sebelah atas bhn B...
rata kan bhn A dgn mggunakan garfu..
lepas tu sapu atas bhn A dgn kuning telur..
bakar selama 15 minit dlm jangkasuhu 180 darjah...
10 minit api atas bawah.. 5 minit api atas jer..

Pisang Bolen @ Molen

 
Posted by Picasa


 
Posted by Picasa


Assalamualaikum..yok sarapan dengan pisang bolen @molen...sesiapa yg pernah pergi melancong ke Indonesia pasti tau apakah itu pisang molen.Akak tak pernah pun sampai sana lagi ya!Akak p melancung dengan bantuan ENCIK GOOGLE aje..hehehe

Oleh kerana keingin nak merasa keenakan dan kelazatan pisang ni membuak-buak maka akak pun merajinkan diri untuk merealisikan keinginan akak tu..Akak siap buat flaky pastry lagi tau!..banyak laa jugak flaky pastry tu yg akak dapat semalam..rasanya kalau malas maka sampai hujung tahun pun boleh tahan benda tu dlm peti ais ..hahaha

Adik2..flaky pastry tu akak buat ikut resepi kulit karipap pusing aje..ngeh..ngeh..ngeh tapi akak tambah lagi sapuan lemak sayur di setiap lapisan adunan tepung tu konon2nya bior jadi ala2 flat atau kondominium laa khennn.

 
Posted by Picasa


meh kita layan resepi Pisang Bolen @ Molen ni.Buat pengetahuan semua ,pisang molen ni ada 2 versi..1 versi bakar dan 1 lagi versi goreng.Akak buat versi bakar.

Pisang Bolen/Molen versi bakar.

Pastry Puff Segera @ kulit karipap pusing secukupnya

bahan isi:
6 biji pisang raja (akak guna pisang nangka) dikukus, dipotong-potong
75 gram keju cheddar di parut
25 gram coklat rice

bahan olesan
2 kuning telur
2 sudu besar susu cair

Cara
Canai kulit Puff/karipap yg telah di potong 4 segi
Letakkan potongan pisang ,parutan keju cheddar dan coklat rice. Lipat sampai tertutup.
Aturkan adunan di loyang yang telah disapu marjerin dan dialas dgn kertas kemudian sapu kuning telur atas adunan .
Bakar sehingga masak dengan suhu 180 celc..anggaran 40 minit.