Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Monday, December 10, 2012

Butter cake BEBOP tak pernah menghampakan

Assalamualaikum & salam sejahtera..dah lama teringin nak makan kek tapi angin malas kuat sangat melekat kat badan ni.Semalam tergerak hati nak buat sebab hari ni ada orang bertukang kat belakang rumah so boleh laa buat jamu mereka. Akak suka guna resepi dari bebop..resepi ni memang tak pernah menghampakan apabila akak buat..sangat lembut mcm kek sara lee pulak akak rasa..statement memuji diri sendiri.
Akak derhaka sikit kat resepi .Akak ganti marjerin dan tambah buttermilk 1/2 cawan...manakala tepungnya akak guna tepung naik sendiri & tambah filling blueberry serta parutan cheddar cheese...hasilnya memang marveles.

resepinya.
PLAIN BUTTER CAKE
(A) 250 GM BUTTER
200 GM GULA
210 GM TEPUNG GANDUM
1 TSP BAKING POWDER

(B) 5 BIJI TELOR

cara-caranya

TUANG KESEMUA BAHAN A KEDALAM MIXER DAN ADUN SEBATI.SELEPAS TU MASUKKAN BAHAN B PERLAHAN-LAHAN.PUTAR LAGI SELAM 4 - 5 MINIT.PUTAR SEHINGGA ADUNAN LEMBUT DAN TIDAK BERBINTIL2.TUANG ADUNAN KEDLM ACUAN 9", BAKAR 160 C SELAMA 50 -60 MINIT ATAU UJI DGN LIDI DENGAN CUCUK DIBHG TENGAH KEK.

Satu nasihat untuk mendapat kek butter yg cantik dan elok, jangan memutar adunan kek terlalu lama.Selamat Mencuba...

Wednesday, December 5, 2012

Edisi rajin terlampau-Tuna Floss Bun

Assalamualaikum & salam sejahtera...sebenarnya tak tau kenapa hari itu tersangat rajin sampai jadi roti kat atas tu..kononnya nak praktikan ilmu roti yang dipelajari dulu.Beria-ia sukat menyukat bahan ,uli-menguli,banting membanting doh last2 masuk Bread maker juga sebab mixer dah tak daya nak memutar doh..dah berlagu sendu mixer tu so sebelum mixer rosak baik campak masuk BM.
Setelah siap menguli tiba sessi membakar..dengan yakinnya akak pun guna laa oveb baru yang beli dulu..siap satu tray roti tuna masuk pulak roti naik..roti naik ni sangat mewah dengan frosting krim keju lebihan buat Rv ...tak sabar nak tunggu masak.Dalam pada menunggu roti naik masak...akak pun upkan sikit suhu oven..bior ler roti naik ni cepat naiknya tiba-tiba rumah blackout disiang hari pulak.Abis laa punah impian nak tengok roti naik yg mewah itu..Setelah diperiksa rupanya plug dan soket dah cair dan hangus!...huwaaaa nasib baik terus blackout rumah..kalau tidak boleh terbakar rumah ..bukan takat roti aje aje rentung ..tuan rumah pun boleh rentung jugak tau!.Roti naik terpaksa dibakar kat oven lama sampai terlupa nak tengok..akhirnya roti hangus!Punah impian nak makan roti naik.