Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Friday, May 11, 2012

Hazelnut marble Cake (HMC)

Photobucket

Photobucket

Photobucket


Assalamualaikum...dah lamanya teringin nak makan kek marble coklat..puas ler membelek pelbagai resepi tapi akhirnya tak buat jugak..dasar mim alif lam sim!.Kebetulan pula semalam ada tempahan cupcakes..tak banyak pun cuma 7 biji..so belen aduanan tu akak tambah hazelnut kisar pastu marblekan ...terjadi ler kek hazelnut marble.Buat sikit cepat pula abisnya..selalu anak2 ni tak ingin pun nak tolong abiskan kek yg umi dia buat.

Resepi kek ni akak ikut method kek butter bebop yang fofular kat board resepi forum Cari tapi ada penambahan sikit laa..hihihi..Ssape yang dah pernah kek butter bebop ni mesti macam mana moistnya kek .


Hazelnut marble cake


Bahan A

300 gram butter
225 gram gula (gula castor)
300 gram tepung hi protein
1 sudu teh baking powder
1/2 baking soda
*120gm hazelnut kisar*

*4 sudu besar koko + sedikit air panas untuk dijadikan paste.*

Bahan B

6 biji telur ( kita buat tak kesah grednya)

Cara-caranya

Tuang kesemua bahan A ke dalam mixer dan adun sebati kecuali yg bertanda*. Selepas itu, masukkan bahan B perlahan-lahan. Putar selama 4 hingga ke 5 minit. Putar seehingga adunan lembut dan tidak berbintil-bintil. Tuang adunan dalam acuan 9" , bakar 160'C selama 50 hingga 60 minit atau uji dengan lidi dengan mencucuk di bahagian tengah kek.

Ada nasihat dari Bebop ..untuk mendapatkan kek butter yang cantik dan elok, jangan memutar adunan kek terlalu lama.


**bahagi 2 adunan..yg plain boh serbuk hazelnut manakala yg sebahagian lagi pula letak campur dgn paste koko.Pastu marblekan ikut kreativiti ya.**

2 comments:

Chik Mimi said...

cantik marblenya tu ct

Ctnaemah said...

ni marble edisi adunan kokonya terhad..hahah