Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Monday, February 20, 2012

Cornbread

 
Posted by Picasa


Assalamualaikum..tetiba tekak ni nak makan cornbread yg mat2 saleh & minah2 saleh selalu buat tu.Puas laa menggoogle resepinya namum kebanyakan resepi menggunakan cornmeal sebagai bahan utama..mana laa akak nak cekau menda tu..stok cornflakes pun tarak..klu tak boleh laa jugak akak blendkan aje cornflakes tu jadi cornmeal..hihihi

 
Posted by Picasa

cornbread
resepi asal dariSINI
Diolah semula mengikut bahan-bahan yang ada .

2 1/2 cawan jagung manis dalam peket
2 cawan susu uht/segar
2 cawan pancake premix *(akak guna pillsbury)
1 cawan tepung gandum*
secubit garam
2 biji telur
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan minyak masak /minyak jagung
cara buat.

1.Kisar 2 cawan jagung manis bersama-sama 2 biji telur dgn susu uht.1/2 cawan lg dibiar sebiji2 ya.
2.Ayak tepung pancake dan tepung gandung dlm bekas kemudian kemudian campurkan jagung
yg telah dikisar tadi.Kacau rata kemudian masukkan 1/2 cawan jagung yg tidak dikisar tadi & 1/2 cawan minyak masak.gaul rata lagi.
3. Tuang dlm bekas yg telah digris dgn mentega/marjerin dan alas dgn kertas minyak.Bakar dlm oven bersuhu 180 celsius selama 45 minit.10 minit terakhir akak naikkan suhu 200 cel sebab nak garing sikit atasnya..

Hasil eksperimen ni akak dapati resepi ni amat sesuai klu kita nak buat muffin jagung ala2 Pak Cik Kenny Rogers tu.

3 comments:

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh kak Ct.....hmmmmm....I wud want a try ths on....mmmm mcm best je...:)

Ctnaemah said...

w/slm Ayu..mmg best sangat2 resepi ni.

Sari Yusa Ibrahim said...

Aku dah lama cari rsepi muffin ala2 Kenny Rogers tu, sedapnya laaaaaa...