Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Thursday, January 26, 2012

Pisang Bolen @ Molen

 
Posted by Picasa


 
Posted by Picasa


Assalamualaikum..yok sarapan dengan pisang bolen @molen...sesiapa yg pernah pergi melancong ke Indonesia pasti tau apakah itu pisang molen.Akak tak pernah pun sampai sana lagi ya!Akak p melancung dengan bantuan ENCIK GOOGLE aje..hehehe

Oleh kerana keingin nak merasa keenakan dan kelazatan pisang ni membuak-buak maka akak pun merajinkan diri untuk merealisikan keinginan akak tu..Akak siap buat flaky pastry lagi tau!..banyak laa jugak flaky pastry tu yg akak dapat semalam..rasanya kalau malas maka sampai hujung tahun pun boleh tahan benda tu dlm peti ais ..hahaha

Adik2..flaky pastry tu akak buat ikut resepi kulit karipap pusing aje..ngeh..ngeh..ngeh tapi akak tambah lagi sapuan lemak sayur di setiap lapisan adunan tepung tu konon2nya bior jadi ala2 flat atau kondominium laa khennn.

 
Posted by Picasa


meh kita layan resepi Pisang Bolen @ Molen ni.Buat pengetahuan semua ,pisang molen ni ada 2 versi..1 versi bakar dan 1 lagi versi goreng.Akak buat versi bakar.

Pisang Bolen/Molen versi bakar.

Pastry Puff Segera @ kulit karipap pusing secukupnya

bahan isi:
6 biji pisang raja (akak guna pisang nangka) dikukus, dipotong-potong
75 gram keju cheddar di parut
25 gram coklat rice

bahan olesan
2 kuning telur
2 sudu besar susu cair

Cara
Canai kulit Puff/karipap yg telah di potong 4 segi
Letakkan potongan pisang ,parutan keju cheddar dan coklat rice. Lipat sampai tertutup.
Aturkan adunan di loyang yang telah disapu marjerin dan dialas dgn kertas kemudian sapu kuning telur atas adunan .
Bakar sehingga masak dengan suhu 180 celc..anggaran 40 minit.

4 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

aku yg dah berapa kali pergi sana pun tak pernah makan, nak trylah juga... nak cari pisang... nak cari pisang... lain sume dah ada

Ctnaemah said...

guna pisang raja lagi sedap.

nOOrsha said...

sodapnye kak ct..klo dekat da mintak sket :)

Ctnaemah said...

sha..dah abis laa..lambat noo datang...hahaha