Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Tuesday, December 13, 2011

Stew Pasta

 
Posted by Picasa


ASSALAMUALAIKUM..jom layam stew daging + pasta pula ya..Aceli ini menu untuk orang yang kononnya tak mau makan nasi tapi malam dia pi makan nasi ayam pulak...hehehe

Akak tak buat ikut resepi sebenar ..bukan niat nak menderhaka cuma nak combinekan rasa sahaja ya.Dulu akak ada terbaca dlm majalah wanita edisi 90an..resepi stewnya amat menarik ,malang sekali akak terlupa nak ambil majalah tu semasa berpindah rumah..huhuhu.Stew dlm majalah tu nampak kemerahan so akak punya pun nak ler merah jugak ..sekali amik ko!..merah menyala jadinya.

 
Posted by Picasa


RESEPI STEW DAGING
asal : resepi.raidah
source :Hana jepun

Bahan-bahan:
500gm daging lembu/kambing ~ bersihkan dan potong kiub
2 biji bawang besar ~ potong dadu
5 ulas bawang putih (jgn hiris/potong, sebiji2)
2 sudu pes bawang - resepi di bawah
1 batang lobak merah ~ potong dlm 1 inci
2 biji kentang ~ belah 4
2 helai daun bay
2 sudu tepung gandum - hana letak 1 sudu makan je
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Garam dan gula
Sedikit daun bawang, sup dan bawang goreng ~ utk hiasan
Minyak untuk menumis
Air secukupnya.

***AKAK TAMBAH TOMATO SOS,CILI SOS DAN SPAGHETTI SOUP dlm 1 sudu makan ***

Cara-cara
Panaskan minyak didalam periuk tekanan(pressure cooker) atau periuk yg sesuai. Gaulkan daging bersama serbuk lada hitam dan gorengkan daging lebih kurang 10-15 minit atau daging keperangan. Kemudian angkat daging.
Tumiskan bawang putih, merah dan daun bay. Kemudian masukkan pes bawang dan tepung gandum, kacau rata.
Masukkan semula daging dan air secukupnya, kacau rata. Tutup periuk dan masak selama 1 1/2 hingga 2 jam(kalau menggunakan periuk tekanan, masak selama 20 minit).
Kemudian tambahkan kentang dan lobak. Tutup dan masak lagi selama 20minit atau sehingga sayuran empuk/lembut.
Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Hidangkan dengan ditaburkan dgn bawang goreng, daun sup dan daun bawang.
Nota Kak.Raidah:
***Saya tidak menggunakan sebarang perasa(MSG/stok ayam) dlm masakan saya. Saya menggantikan dgn gula serta menggunakan bawang yg banyak dlm setiap masakan.

RESEPI PES BAWANG
Source : Resepi Raidah

Bahan-bahan
1 kg bawang besar ~ belah 2 dan hiris
300 gm bawang putih ~ belah dua
1/2 liter minyak atau secukupnya
Cara-cara
Panaskan minyak, tumiskan bawang putih sehingga kekuningan dan angkat.
Kemudian tumiskan pula bawang besar sehingga bawang masak tak perlu sehingga garing. Angkat.
Kisar bawang putih dan merah sehingga hancur. Guna pengisar kering atau boleh juga masukkan dlm pengisar dan kisar bersama minyak gorengan tadi.
Masak semula bawang tersebut sehingga bawang betul2 masak.
Pes bawang ini boleh disimpan....taruh dalam botol dan simpan dalam peti ais.

Tauhu goreng tak sampai Singapore

 
Posted by Picasa


Assalamualaikum...tayangan perdana tauhu goreng tak sampai Singapore.Nape tak sampai sana ekk?Kena tahan dengan Immigresen sebab tak cukup bahan..hahahaha

Bulan lepas masa g KL singgah laa makan2 kat kedai Linda Onn di Tesco Ampang nun..dalm set nasi ayam dia ada tauhu goreng ni..Balik rumah teringat2 pulak...tu yg merajinkan diri membuatnya walaupun cuma ada timun dan lobak merah sahaja.Masa beli tauhu tak teringat nak capai sengkuan dan taugeh so guna apa aje yg ada dlm peti ais tu..ngeh..ngeh..ngeh


meh layan resepinya ya..Akak c&p dari blog DTS..mekasih ya Mat! lengkali akak beli sengkuang & togeh pulak ya..hik3x

Tauhu Goreng Singapore

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping tahu biasa
1 biji timun, dihiris nipis dan dimayang
100 g taugeh, buang ekor dan celur sekejap (mat tak celur punnn)
1/2 biji sengkuang, kupas, hiris nipis dan dimayang (tak de, mat ganti dengan lobak merah)
4 ulas bawang putih*
5 - 6 biji cili padi*
200 g kacang tanah*
3 - 4 camca besar gula melaka*
3 camca besar kicap pekat*
1 1/2 - 2 camca besar cuka makan @ jus asam jawa*
Air secukupnya*(*bahan sos kacang)

CARA MEMBUATNYA :-)
Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, buang kulit dan tumbuk separuh halus. Kisar cili padi dan bawang putih. Campurkan semua bahan2 sos kacang dan kacau hingga rata. Tambah sedikit air jika perlu, jangan terlalu cair atau pekat, sesuaikan rasa dan tambah gula@garam@asam jika perlu. Ketepikan.
Tauhu dilumur dengan sedikit garam, goreng terendam hingga kuning keemasan, jangan goreng lama sangat. Keluarkan dan tos.
Ambil sekeping tauhu goreng tadi. Potong kepada 4 - 6 bahagian (bergantung pada saiz tauhu), alihkan ke dalam pinggan, tabur atas tauhu tadi dengan hirisan timun, sengkuang (lobak merah) dan taugeh. Tuang sos kacang secukupnya dan hidangkan segera...Makan macam tu pun sedap!!!!!