Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Sunday, August 7, 2011

Vadei

 
Posted by Picasa


Assalamulaikum & salam sejahtera

Jom layan masalodeh @ vadei utk berbuka puasa hari ke 7 ni.Ada jugak menu sampingan mcm nasi goreng,recyle ayam mamak dan kerabu telur yg akak transformkan menjadi salad bungkus..heheheh

Resepi

Vadei



Bahan-bahan:
250gm kacang dal
2 tangkai cili kering, dihiris halus
1 tangkai daun kari, dihiris
1/2 labu bawang besar, dicincang halus
1 camca teh jintan manis biji
1/2 camca teh garam, secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

1.Rendam kacang dal selama lebih kurang 4 jam.
2.Toskan air hingga kering
3.Kisar kacang dal hingga halus. Tidak mengapa jika masih terdapat sedikit kacang dal yang tidak hancur.
4.Satukan semua bahan didalam satu bekas.
Gaul rata.
5.Leperkan di atas tapak tangan yang dialas dengan plastik yang telah disapu sedikit minyak masak. Ini untuk mengelakkan dari melekat.
6.Susun di atas dulang yang disapu sedikit minyak masak.
7.Goreng di atas api yang sederhana besar.

Ayam Masak mamak

 
Posted by Picasa


AYAM MASAK MAMAK - c& p dr FP Rinnchan
Sumber : Maklang Azie (Rosyanti Mahram Rnet)

Bahan-bahan :
1kg ayam, digoreng dengan sedikit garam dan kunyit.

Bahan-bahan kisar:
10 ulas bwg putih
10 ulas bwg merah
3 biji labu bwg besar
10 tangkai cili kering
Halia

1 camca teh serbuk jintan putih
1 camca teh serbuk sajira..Tak tau apa benda ni, so Rinn ganti dengan 1 sudu besar rempah kari
2 batang serai, dititik
2 pelepah daun kari
1 helai daun pandan, disimpul
Daun pudina, tak bubuh sebab tak ada
3/4 cwn kicap manis
1/4 cwn tomato puri, Rinn guna sos tomato
1sb minyak sapi (option)
1 cwn bwg goreng, ditumbuk halus
sedikit air asam jawa
4 sekawan (bunga lawang/kulit kayu manis/buah pelaga/cengkih)

Cara-cara :
1. Panaskan minyak dan minyak sapi.
2. Tumiskan bahan kisar, 4 sekawan, daun pandan, serai, jintan putih dan rempah kari. Kacau dan biar hingga naik aromanya.
3. Masukkan ayam yg telah digoreng tadi. Kacau terus.
4. Bila dah sebati dan rempah dah naik minyak, tambahkan bwg besar hiris, kicap, daun kari dan biarkan ayam itu empuk sekejap.
5. Masukkan sos tomato, daun pudina dan air asam jawa.
6. *Tambahkan garam secukup rasa.
7. Agak-agak kuah dah mula garing, masukkan bawang goreng yg ditumbuk tadi utk pekatkan kuah.

Dalam resipi ada mentioned suruh letak garam tapi bila hampir masak dan rinn rasa kuahnya sudah cukup elok, tak perlu letak garam dah. Tetapi kalau kenkawan dan adik-adik mau lebih rasa garam boleh saja letak garam secukup rasa. Memang tipikal rasa resipi mamak macam kat Restoran Nasi Kandar. Sekarang memang hampir tak singgah langsung di restoran mamak..jadi dah ada resipi ni, bolehlah Rinn simpan untuk rujukan dan masak sendiri di rumah.
Kali ni Rinn masak agak kering sedikit kerana tak bubuh air rebusan daging seperti masakan daging mamak. Lagipun ayam tu Rinn goreng, bukan direbus.

Kerabu Telur Goreng

 
Posted by Picasa



Assalamualaikum & salam sejahtera...nak share resepi kerabu telur goreng yg akak buat semalam.Akak terjumpa resepi ni masa lompat-lompat nengok blog orang (bukan lompat-lompat atas pokok ekk!)..Terus berkenan sangat dengan kerabu telur ni..nak buatnya asyik tertangguh sebab telur dah abis stok.Semalam g belanja tak lupa beli telur sepapan.

Jom layan resepi ni yg akak adaptasi dari SINI..oleh kerana banyak bahan yg akak terlupa nak beli so akak ganti dgn apa yg ada aje laa.

Kerabu Telur
Bahan-bahan:
2 biji telur
(dipukul dgn sedikit garam lalu didadar spt biasa kemudian diracik2)

Tomato Kacang botor (takde)
Lobak merah (akak tambah)
Timun
Cili padi
Daun ketumbar (takde)
Limau kasturi
Sos Ikan (takde)
garam & gula
Daun Salad

akak tambah
Daun pudina}
Daun Kesum } hiris
Daun selasih}
bawang merah (dadu)
Capsicum merah,hijau & kuning

Cara buat
Satukan semua bahan hiris dalam mangkuk..kemudian tuangkan jus limau kasturi,garam dan sedikit gula..Gaul rata & hidangkan.