Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Monday, July 4, 2011

Jejemput aje.....

Photobucket

Assalamualaikum uols..ape kabo?ewah2x..cam tulis surat kat pakwe pulak ekk!..hikhikhik...Saje nak tayang jejemput ikan bilis yg akak buat pagi semalam ..dah lama teringin nak buat jejemput tapi malas ya ammmattttttttt! padahal bukan ler susah noo nak buat tu..khen.

Pagi semalam bumi Paka ni dibasahi hujan tu yg merajinkan diri menggoreng jejemput ikan bilis..cicah dengan sos cili thai aje..Kak uda pulak cicah dgn mayonis..ada-ada aje anak-anak ni.

Tengahari memang tak memasak..dok ngulang makan jejemput aje..dah hampir pukul 3 baru tanak nasi se pot pastu panaskan lauk ayam.Masak beria-ia pun klu terbuang, rugi aje tau! sebabnya malam akak sefamily pergi MM...biasalah kalau dah ke MM mesti ada acara makan2..ye tak?

Meh laa layan resepi jejemput ikan bilis versi akak pulak.

Jejemput ikan bilis

2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
segenggam ikan bilis-basuh bersih
1 ulas bawang merah-hiris nipis
1 biji lada merah-hiris nipis
air dan garam secukupnya

cara buat.
Ayak tepung gandum dan baking powder & masukkan semua bahan-bahan lain.Gaul rata pastu amik sejumput masuk dlm mulut..eh! masuk dlm kuali yg ada minyak panas laa..takkan nak makan tepung mentah..kan!..hahahahah.Tujuan akak letak baking powder tu ialah nak bagi jejmput lembut sampai ke petang..kalau tak boh baking powder pun takpe tapi boleh kisar nasi sejuk jugak ataupun roti sebagai ganti.