Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Tuesday, January 4, 2011

Kek 2 in 1

 
Posted by Picasa


 
Posted by Picasa


 
Posted by Picasa


Buat kek sebab tetiba tekak ni teringin nak makan kek cam mak buat dulu..orang dulu2 buat kek tak guna mixer pun..kene pukul ler marjerin dengan gula tu dengan senduk kayu dlm mangkuk sampai gula jadi putih..Ingat lagi mangkuk mak yang beso tu..dah pecah pun..yang pecahkannya bukan ler bebudak kecik tapi mak budak ni haaa..Rasanya mangkuk kek kaler kuning cair tu ada lagi jual kat giant .ingin jgak nak sambar sebiji..mana laa tau kot satu hari nnt nak buat cara manual ada mangkuk beso ..Sekarang bukan takde mangkuk beso..ada..besen plastik banyak kat umah ni tapi sesaja nak menambah koleksi..tak lama lagi mangkuk pesen tu jadi mangkuk antik..ya tak!

meh arr layan resepi satu adunan jadi 2 pesen kek..hehehe..nak 3 atau 4 pesen pun boleh asalkan adunan digandakan ya!.

Kek 2 in 1

3 telur
1 cawan marjerin
1 cawan gula kastor
1 1/2 cawan tepung gandum+ 1 sudu baking powder
ATAU
1 cawan tepung gandum + 1/2 cwn tepung kek
ATAU
1 1/2 cawan tepung kek pun boleh juga.
1 sdu teh esen vanila

cara buat
1.Pukul marjerin dan gula hingga kembang
2.masukkan telur satu persatu
- kacau rata
3.masukkan tepung yg telah diayak dengan baking powder sedikit demi sedikit.
4.akhir sekali masukkan esen vanila dan gaul rata
5.Masukkan dlm loyang .Taburkan badam atau coklat chip jika suka dan bakar hingga masak dengan suhu 180c.