Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Wednesday, August 3, 2011

Nasi Ambeng- edisi makan2 sebelum berpuasa (resepi dh update)

 
Posted by Picasa


Assalamualaikum & salam sejahtera..selamat menjalani ibadah puasa buat semua.

Yang kat atas tu bukan menu berbuka puasa tau!..tu buat masa kat kampung..Almaklum ler dah penghujung syaaban ...dah takde orang buat kenduri arwah lagi..hikhikhik ..so nak makan nasi ambeng punya pasal, akak pakat dengan adik pompuan untuk nasi ambeng ..Ingatkan dapat kumpulkan semua adik beradik hari Sabtu lepas..tak bestnya Uda (adik no.3) terpaksa ke Pasir Gudang atas urusan kerja.. kurang meriah sikit.Takpe2..penghujung puasa nanti balik Kluang lagi..rasanya kali ni Angah pulak takde..ermmmmm.Gini laa keadaannya bila masing-masing dah berumah tangga..kene ikut giliran .

Hari pertama puasa..akak berbuka kat Kuantan aje sebab dlm perjalanan balik ke Paka.Beli murtabak lapis laa apa lagi :)


NASI AMBENG
Bahan Utama

1. Nasi putih- masak mcm biasa ya!

Urap kacang panjang + pucuk ubi

Segenggam pucuk ubi-rebus dan toskan
secekak kacang panjang
segenggam taugeh
kelapa parut muda
bawang merah
bawang putih
ikan bilis
lada basah & cili padi
Daun cekur
garam

Cara-cara

1.tumbuk lada basah,cili padi,bwg merah,bwg putih,ikan bilis hingga lumat.

2.tumiskan bhn2 yg tlh ditumbuk hingga naik bau.

4.masukkan kelapa parut muda.Tambah garam & gaul rata hingga kelapa masak.

5.masukkan kacang panjang,pucuk ubi & taugeh serta hirisan daun cekur.

SERUNDING KELAPA
Bahan-bahannya:
1 biji kelapa diparut -ambil yang putih sahaja
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
4 batang serai
sedikit udang kering @ikan bilis
1 sudu jintan manis
1 sudu ketumbar
sedikit air asam jawa
garam
gula merah
Sedikit serbuk kunyit

Cara-caranya:

Kisar bawang putih,bawang merah, serai, udang kering, jintan manis dan ketumbar
gaulkan bahan kisar, air asam garam dan gula serta serbuk kunyit dengan kelapa.
Panaskan minyak..goreng kelapa tadi hingga kering.

SAMBAL GORENG JAWA

2 bungkus tempe dipotong dadu. kemudian digoreng. asingkan
2 ketul tahu dipotong dadu. kemudian digoreng. asingkan
2 biji kentang dipotong dadu. kemudian digoreng. asingkan
kacang panjang dipotong serong
soo hoon dan tauhu kering direndam
3 biji bawang besar. dihiris halus
4 ulas bawang putih. dihiris halus
3 biji lada besar dihiris. boleh tambah cili padi sukakan pedas
Ikan bilis (nak tambah udang segar pun boleh jugak)
serbuk lada sulah

Cara-cara

1.goreng bawang besar, bawang putih,ikan bilis, lada besar yg sudah dihiris. dan garam secukup rase

2.kacau hingga naik bau & agak layu bawang2 tadi dan kemudian masukkan udang
tabur serbuk lada sulah dan kacau

3.kemudian masukkan kacang panjang.
pastikan sayur tidak terlalu masak. masukkan tempe, kentang, tauhu yg sudah digoreng. kacau lagi.

4.last skali masukkan soh hoon dan tahu kering.
jika ingin rasa yg berlemak boleh masukkan santan. gaul hingga kering.
boleh juga ditambah sayur lain spt carrot, kobis. boleh juga dicampur kicap. sambal goreng adalah menu wajib dalam nasi ambang.

AYAM KICAP JAWA

1 ekor ayam-potong2-goreng 1/2 masak
5 biji bawang merah-kisar
3 ulas bawang putih-kisar
1/2 in halia-kisar
1 sudu besar lada boh
1 bawang besar-potong bulat
2 cili merah
1 serai-ketuk
kicap secukupnya
1/2 mangkuk santan pekat
kayu manis, cengkih, pelaga n bunga lawang

tumis rempah tumis,lada boh dan bahan kisar, hingga wangi. masukkan serai n cili merah. masukkan kicap, gaul rata. masukkan ayam n gaul rata. masukkan santan, didihkan..biar sekejap, angkat.

Mee goreng

1 peket mee kuning
1 biji bawang besar-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
2 biji lada basah-hiris
ikan bilis secukupnya
kicap,garam dan gula
sedikit sawi dan taugeh


cara-caranya

Tumiskan bahan-bahan hiris hingga naik bau kemudian masukkan kicap pekat sedikit,garam dan gula serta sawi.gaul rata kemudian masukkan mee kuning ..goreng hingga masak.Akhir sekali masukkan taugeh
Bila lauk pauk dah siap..letakkan daun pisang dlm dulang kemudian letak nasi (4 bahagian) diikuti dgn lauk pauk juga 4 bahagian.NAsi Ambeng ni makanan tradisi Jawa yg amat popular time kenduri kendara..ada sesetengah kampung ..kenduri kawen pun disajikan nasi ambeng..tapi paling syok nasi ambeng ni di bulan syaaban..kalau dok perkampungan yg majoritinya masyarakat Jawa, boleh dikatakan setiap rumah yg buat kenduri arwah tu menyajikan nasi ambeng (akak suka blk kg hubby bila bulan syaaban pasal ada bontrot nasi ambeng laaa..itupun kalau langkah kanan laa..hihihi).

Mak mertua akak kata ..orang jawa dulu2..masa prepare nasi ambeng ni siap baca doa2 tertenu kemudian dulang-dulang berisi nasi ambeng ni akan dibawa ke ruang tamu sebelum bacaan yassin bermula..sebab itulah nasi ambeng dar umah kenduri ni tersangat sedap sebab sudah dibacakan surah yassin & diaminkan beramai2 ..Sungguh ni tau!tarak tipu punya..klu tak percaya pi beli nasi ambeng kat mana-mana pastu compare dgn yg bawak blk dr kenduri...hihihi

4 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam Naemah..
haishhh.. ingatkan ada resepi tadi.. sampai semput2 akak lari ke sini nak intai resepi nasi ambeng.. hehehee.. dah lama ngidam nak mkn nasi ambeng ni....takmo share resepi ke Naemah?

Ctnaemah said...

w/slm kak..boleh2 nnt saya update resepinya ya!

syami jawa said...

kalau boleh perbanyakkanlah makanan tradisional orang jawa

syami jawa said...

try buat nasi punar