Sudi-sudikan laa klik di sini ekk...

Sudi-sudikan laa ekk klik disini..

Sunday, November 14, 2010

Bahulu Santan

Photobucket

Photobucket


Jom makan bahulu santan cicah pula dengan air kopi panas..perghhhh sedap tak ingat donia!!!!..

Ini antara salah satu kuih muih yang mak akak rajin buat masa kami kecik2 dulu...Teringat dulu kalau mak buat bahulu ke kek mesti berebut2 adik beradik nak colek lebihan aadunan bahulu ni..sekarang dah berjangkit kat anak2 dara kenit akak pulak..siap 'chop' nak cream katanya...heheheh

Sekarang ni mak buat time adik lelaki yg no.2 tu balik..angah mmg suka kuih ni..Kalau time rajin ..dia pun masuk dapur nolong buat kuih...

meh kita tengok resepi bahulu santan ni..


6 biji telur
3 cawan tepung gandum
2 cawan gula
1 cawan santan pekat + pewarna hijau + pandan paste (akak guna santan kotak je)
(dulu mak buat dia blender daun pandan dan santan pastu tapis)
2 sudu kecil baking powder

Cara-cara :

1) Pukul telur dan gula hingga betul-betul kembang dan putih macam buat bahulu jugak.
2) Ayak tepung bersama baking powder.
3) Masukkkan tepung kedalam bancuhan yg telah betul-betul kembang.
4) masukkan santan dan gaul sebati.
5) Bakar selama 45 minit atau sehingga masak.

2 comments:

Lia @ Norli (Mamarempit) said...

ni yg buat air liur melelehhh je ni.....huu...mintak izin..kopi pes resepi ye

Ctnaemah said...

amik laa :),